Opmerkingen of bezwaren formuleren
Tijdens de 60 dagen dat het openbaar onderzoek duurt, kan iedereen schriftelijk of digitaal opmerkingen of bezwaren formuleren over de ontwerp onderzoeksrapporten, de ontwerp synthesenota en het ontwerp van voorkeursbesluit en de elementen die dit voorkeursbesluit bevat.
Deze opmerkingen of bezwaren moeten binnen deze 60 dagen bezorgd worden aan een of meer van de volgende instanties:
1. de bevoegde overheid;
2. de procesverantwoordelijke;
3. de betrokken gemeenten.
Uitgebrachte opmerkingen en bezwaren verwerken
De bevoegde overheid en de betrokken gemeenten bezorgen de uitgebrachte opmerkingen en bezwaren binnen tien dagen na afloop van het openbaar onderzoek aan de procesverantwoordelijke.
Het projectteam en het team Mer verwerken vervolgens de inspraakreacties die tijdens het openbaar onderzoek zijn geformuleerd. Dit kan heel wat tijd vragen. Belangrijk is dat alle opmerkingen gemotiveerd worden beantwoord. Hiervoor kan een eenduidige format zoals een antwoordennota gebruikt worden.
Een antwoordennota tracht op een gestructureerde wijze de verschillende opmerkingen uit het openbaar onderzoek overzichtelijk weer te geven en geeft per opmerking aan op welke wijze er mee rekening is gehouden. Leidt een opmerking niet tot een aanpassing van het onderzoeksrapport of het besluit dan wordt gemotiveerd aangegeven waarom de opmerking niet heeft geleid tot een aanpassing.
Specifieke opmerkingen over het ontwerp van MER zullen door het team Mer bekeken worden. Zij zullen nagaan in hoeverre de opmerking moet leiden naar een aanpassing van het ontwerp van MER.
Zijn er geen opmerkingen over het ontwerp van MER of leiden de opmerkingen niet tot een aanpassing van het ontwerp van MER dan kan het team Mer het MER goedkeuren. Dit kan het geval zijn omdat het ontwerp van MER het voorwerp van de opmerking reeds in voldoende mate heeft onderzocht of omdat de opmerkingen geen impact hebben op de conclusies van het MER.
Leiden de opmerkingen uit het openbaar onderzoek wel tot een aanpassing van het onderzoek dan moet er gekeken worden naar de impact op timing, de andere onderzoeken en de volgende processtappen. Het is evident dat ook de opmerkingen op het ontwerp van MER gemotiveerd worden beantwoord in de antwoordennota.
Na afloop van het openbaar onderzoek kan een informeel overleg met de betrokken actoren nuttig zijn om in voorkomende geval de onderzoeksrapporten of het voorkeursbesluit verder af te werken.
Eventueel een tweede openbaar onderzoek
Bij de definitieve vaststelling van het voorkeursbesluit kunnen er ten opzichte van het ontwerp van voorkeursbesluit slechts wijzigingen worden aangebracht, gebaseerd op of voortvloeiend uit de inspraakreacties of opmerkingen, geformuleerd tijdens het openbaar onderzoek of de consultatie van andere EU-lidstaten verdragspartijen of andere gewesten. Eventuele wijzigingen moeten dus uit het openbaar onderzoek volgen en binnen de grenzen van de in de onderzoeksfase onderzochte alternatieven blijven.
De bevoegde overheid zal moeten oordelen of er, ingevolge de wijzigingen die worden aangebracht, al dan niet een nieuw openbaar onderzoek nodig is of andere processtappen hernomen moeten worden. Een nieuw openbaar onderzoek zal zeker nodig zijn als duidelijk is dat, door de wijziging, de belangen van derden in het gedrang komen.